Toen CEO Abe Ankumah van netwerkanalysebedrijf Nyansa klaar was met zijn MBA aan Harvard wist hij dat hij terug wilde naar Californië waar hij eerder had gestudeerd.
Dus pakte de in Ghana geboren ondernemer zijn telefoon en vroeg hij om een baan.
“Ik belde vanuit het niets de CEO van Aruba Networks en zei ‘luister, dit is mijn achtergrond’ en ik wil graag een uitvoerende rol. We ontmoetten elkaar en het klikte meteen. Uiteindelijk nam hij me aan als hoofd P&O “, zegt Ankumah, die van 2008 tot 2012 voor Aruba Networks heeft gewerkt.
Nu zes jaar later is het Ankumah zelf die de opdrachten geeft vanuit zijn kantoor in Palo Alto in Californië. Ankumah richtte Nyansa begin 2013 op samen met Daniel Kan Anand Srinivas en het team bracht in 2016 zijn netwerkanalyse-product Voyance op de markt.
Tesla als klant
Voyance is een systeem dat wifi-netwerken controleert om te zorgen dat elk apparaat dat is aangesloten op het netwerk perfect functioneert. Het wordt gebruikt door bedrijven als Tesla voor het bouwen van auto’s met op wifi draaiende machines.
"We voorkomen problemen zoals het stilvallen van systemen. Onze klanten vragen ons te verzekeren dat ze hun kerntaken kunnen blijven uitoefenen", zegt Ankumah.
Ook Uber, Procter & Gamble, GM General Motors, Home Depot en Oath behoren tot de klanten. Net als veel ziekenhuizen die zeker willen weten dat de apparaten waar patiënten van afhankelijk zijn blijven draaien. En ook universiteiten zoals Stanford gebruiken het systeem om zich ervan te verzekeren dat de duizenden studenten de wifi van de campus kunnen gebruiken zonder haperingen.
"Ons bestaansrecht is vooral gebaseerd op een aantal veranderingen die zich hebben voltrokken bij het ondernemen", zegt Ankumah. "Er is een hoop te doen om mobiliteit binnen bedrijven. En het grote probleem - het grote gat dat we konden vullen voor onze klanten - is hen inzicht geven over de gebruikservaring nu ondernemingen steeds mobieler worden."
Industriële internet der dingen
Analisten noemen deze grote verandering het "industriële internet der dingen", afgekort IIoT. Nu consumentenapparaten met wifi de norm zijn geworden maken bedrijven langzaam de omslag naar slimmere apparaten in de werkomgeving.
Jenalea Howell, onderzoeksleider bij IHS Markit, schreef in november dat verschillende sectoren op het punt staan om IIoT breed te accepteren, maar ze zijn nog wel aan het worstelen met de vraag welke apparaten aangesloten moeten worden op wifi.
Analytische programma's zoals Voyance maken later in dat proces hun entree. En hoewel de meeste sectoren nog niet zover zijn, ontdekte Howell dat de meest geavanceerde productieruimtes gebruikmaken van analyses van op wifi aangesloten apparaten.
Nyansa lijkt nu te profiteren van die verschuiving. Voyance wordt nu in bijna 300 verschillende productie-omgevingen toegepast bij iets minder dan 100 klanten. Volgens Ankumah verdubbelt het bedrijf elke zes maanden het aantal klanten.
Het bedrijf kondigde maandag aan dat het 15 miljoen dollar heeft opgehaald bij een door Intel Capital geleide investeringsronde, waar ook Formation 8 aan deelnam. Ankumah zegt dat Nyansa het geld wil gebruiken "om uit te breiden, de markt op te gaan en onze innovatiemotor een slinger te geven om onze groei te versnellen."